windows 10 desktop

Windows 10 + MediaCenter

Vanaf November 2012 was Windows 8 beschikbaar, waarna in Oktober 2013 update 8.1 (codenaam Windows Blue) volgde.

Vanaf eind Juli 2015 kwam Windows 10 beschikbaar.

In de tussenliggende periode heeft MediaCenterWorld enkele systemen met Windows 8.1 (Pro) uitgeleverd maar deed dit niet met bijzonder veel plezier. Daar zijn enkele reden voor geweest:

1) Windows 8.1 is bedoeld voor "Touch" systemen (aanraak, zoals Tablet)

2) De Metro interface is zeer onvriendelijk bij gebruik op een TV

3) Windows MediaCenter is alleen nog beschikbaar als “aparte” (betaalde) plugin en alléén bij de Pro versie

4) Diverse gedragingen in het algemeen maken Windows 8.1 onwenselijk in het gebruik als HTPC

Nu is Windows 10 beschikbaar, maar (hoe kan het ook anders) ook daar zitten diverse haken en ogen aan.Op de eerste plaats is Windows MediaCenter helemaal NIET meer beschikbaar binnen Windows 10

Hierdoor moet er worden uitgeweken naar andere software en dan gaat het met name om de functie Live-TV kijken.

Dat kan met Kodi, Emby of MediaPortal waarbij in de eerste 2 gevallen gewerkt moet worden met DVBLink als schakel tussen de hardware/software.

November 2015…………….er is heél goed nieuws…………….

Via een Forum waar héél veel MediaCenter enthousiastelingen aan mee hebben gewerkt hebben wij het voor elkaar gekregen om binnen Windows 10 tóch een vólledig werkende Windows MediaCenter te installeren met alles er op en er aan precies zoals dat in Windows 7 en 8.1 óók het geval was. En ook het integreren van allerlei Add-ons, Programma's en andere gebruiksvriendelijke aanvullingen behoort weer als vanouds tot de mogelijkheden :-)

Nu is er er de mogelijkheid om bovenop Windows 10 een aparte Windows MediaCenter "Patch" te installeren. Deze "echte" MediaCenter wordt alleen geïnstalleerd binnen het Windows 10 "Extreme Software Pakket" omdat er veel voor nodig is dit werkend te krijgen op een manier die ook in de toekomst zal blijven werken. Dit alles heeft te maken met de manier waarop Microsoft binnen Windows 10 de grotere "Build" update's aanbied.

Als u precies wilt weten wat hier achter schuilt en wat de bijkomstigheden zijn kunt u deze pagina raadplegen.

MediaCenterWorld doet er haar uiterste best voor om er binnen het optionele Extreme SoftwarePakket voor te zorgen dat alle privacy gevoelige informatie* NIET naar de Microsoft Servers verzonden wordt door het uitvoeren van diverse tweaks en aanpassingen binnen elk systeem. Hierdoor blijft uw privacy een heel eind gewaarborgd.

*Windows 10 verzamelt al uw persoonlijke informatie

Bij een “normale” installatie van het Windows 10 besturingssysteem verzamelt het al je contacten, tekst en Touch input, agenda informatie, en nog veel meer, waaronder services zoals diensten die in staat zijn om uw toetsenbord input, uw toespraak en andere acties van de gebruiker vast te leggen zijn en met anderen te delen. Uw WiFi- referenties met uw contactgegevens. En alles wat te maken heeft met;

• Locatiegegevens

• Biometrie en Handschrift data

• Reclame en Tracking Code

• apps toegang tot uw persoonlijke gegevens

• Windows Defender en Sample inzendingen

• Microsoft Microsoft Onedrive

• Cortana & zoeken op het web

• Telemetrie diensten

• webcam en microfoon Access

• Gegevens synchroniseren met andere apparaten

• Het verzenden van feedback en diagnostische rapporten naar Microsoft

• en nog veel meer...

Het besturingssysteem stuurt alle verzamelde gegevens naar Microsoft, zodat de gegevens kunnen worden gebruikt door het bedrijf voor personalisatie en gerichte advertenties.

*Windows 10 “steelt” uw internet bandbreedte

De functie, die bekend staat als Windows Update Delivery Optimization ( WUDO ), is in eerste instantie ontworpen om gebruikers te helpen sneller software-updates te ontvangen.

WUDO lijkt erg veel op torrents data verkeer. Uw computer met Windows 10 wordt gebruikt als onderdeel van een peer-to -peer-netwerk om software-updates sneller aan anderen te kunnen leveren, iedere windows 10 PC verspreidt een klein beetje van de bestanden via meerdere computers zodat het downloaden van updates sneller verloopt (buiten de Microsoft servers om!).

Maar, deze peer- to-peer -methode die door Windows 10 wordt gebruikt, gebruik uw kostbare Internet bandbreedte zonder dat u daar een melding van heeft gekregen omdat de functie standaard ingeschakeld is in Windows 10.

En verder…..

Helaas is Windows 10 NOOIT volledig dicht te timmeren omdat Microsoft nog altijd andere tools inzet om uw privacy te schenden.

Onder de knop helemaal bovenaan deze pagina bevindt zich alle uitleg die te maken heeft met de MediaCenter Patch t.b.v. Windows 10